Coaching pentru Performanta si Armonie


Go to content

Main menu:


Zona

Resurse > Mental Coaching

Zona – Domeniul potentialului maxim

„Nu pot explica cum lovesc cu dreapta, este ceva natural care vine de la sine”
- Pete Sampras
Ecourile ultimului turneu de Mare Slem din anul acesta sunt inca vii in memoria noastra. Ca de obicei a fost frumos, cu meciuri spectaculoase si cu un nivel foarte ridicat. Ca de obicei (la US Open) a caistigat Federer reusind performanta unica de a obtine caite 5 titluri consecutive la doua turnee diferite de Mare Slem.
De-a lungul celor doua saptamaini, Federer a avut momente bune si momente mai putin bune, jocul sau a fost adesea fluctuant. Dupa un an slab in comparatie cu ultimii 4, Roger a reusit se mobilizeze si sa acceada din nou la jocul din acea zona a potentialului sau care il face greu, daca nu imposibil de invins.
Spre deosebire de acel Federer calm, rece si, uneori, aproape plictisit, am vazut anul acesta la New York un jucator mai emotional, exprimaind mai des atait frustrare, cait si bucurie.
Am ales sa scriu despre Federer nu numai pentru ca e cel mai bun sau pentru ca a caistigat Us Open-ul, ci, mai ales, datorita faptului ca este unul dintre cei mai reprezentativi jucatori din punctul de vedere al armoniei. Jocul sau este armonios datorita echilibrului intre tehnica, miscarea pe teren, tactica si atitudine, intre corp, emotie si gaindire. Atunci caind joaca la potentialul maxim, el transforma maiestria tenisului in arta.

Potentialul maxim

Nu numai Federer isi poate atinge potentialul maxim, ci oricare dintre noi, fie ca o facem pe terenul de tenis sau in orice alta activitate. Daca se intaimpla pe terenul de tenis, cel putin pentru moment, este foarte probabil ca jocul nostru sa nu fie la acelasi nivel cu cel al lui Roger, cel putin in acest moment, chiar daca ne atingem potentialul maxim. Altfel spus, potentialul nostru maxim pe terenul de tenis, cel putin pentru moment, este mai mic decait cel al lui Federer.
Cu toate acestea, putem avea momente caind, pe terenul de tenis sau in orice alta activitate, ne putem atinge potentialul maxim. De regula, in astfel de momente avem o dispozitie aparte, o stare mentala deosebita si care are aceleasi caracteristici indiferent de activitatea desfasurata. Aceasta stare mentala deosebita poarta diferite denumiri dintre care cele mai folosite sunt zona (in the zone), stare de flux (flow), stare de maxima performanta (peak performance), sau experienta de vairf (peak experience).
Cum spuneam, exista multe denumiri pentru starea mentala favorabila unor performante sau experiente deosebite, denumiri date in mare parte de sportivi de performanta, artisti, sau psihologi. Aceste denumiri se refera, in mare, la aceeasi stare mentala, cu nuante insa. Nu voi intra in prea multe amanunte acum, dar merita de specificat caiteva dintre aceste nuante.
De exemplu,
peak performance, starea de performanta maxima sau de vairf se refera la acea stare mentala care favorizeaza atingerea potentialului maxim si obtinerea unor performante deosebite, in timp ce starea de flux poate fi accesata si la nivele mai joase ale performantelor. Din acest punct de vedere, putem spune ca starea de flux include in mare parte starea de maxima performanta, dar nu in totalitate. De regula, sportivii care acceseaza starea de maxima performanta traiesc si elementele definitorii ale starii de flux, dar nu intotdeauna, referindu-ma aici in special la dimensiunea intrinseca (autotelica) a fluxului, adica la satisfactia traita pentru activitatea in sine, dincolo de eventualele recompensari determinate de obtinerea victoriei.
Pe de alta parte,
peak experience (experienta de vairf), numita asa de Abraham Maslow, se refera la momentele de intensa fericire care pot fi legate sau nu de actiunile sau realizarile proprii.
Denumirea de
flow (flux, curgere), folosita si studiata in ultimii 30-40 de ani de mai multi cercetatori printre care merita sa-l mentionam pe Mihaly Csikszentmihalyi, este justificata de faptul ca mai multe persoane din domenii diferite, nu numai din sport, au spus ca in aceste momente speciale, pe care le percep ca fiind dintre cele mai bune din viata lor, s-au simtit transportate de o energie exterioara fara sa simta ca fac vreun efort, de parca totul venea de la sine.
Inca de acum caitiva ani buni am optat pentru termenul de Zona pe care am sa-l folosesc si in continuare ca un domeniu ce include fluxul, starea de performanta maxima si starea de experienta de varf.




De ce este importanta Zona?

Cunoasterea elementelor Zonei nu garanteaza accesarea mai frecventa a acestei stari mentale. Cu toate acestea, cunoasterea Zonei din marturiile sportivilor de performanta ii poate ajuta pe sportivi, antrenori si parinti sa contribuie la realizarea ambiantei optime pentru a face cait mai posibila intrarea in Zona.
De fiecare data caind accesam Zona, fixam si largim calea unei dezvoltari armonioase care duce nu numai la performante mai bune, ci si la o viata de o calitate superioara. Experienta fluxului este un catalizator al invatarii si duce la dezvoltarea de noi niveluri ale abilitatilor si provocarilor. Mai simplu spus, de caite ori intram in zona, ne simtim bine, reusim lucruri remarcabile si ne dezvoltam corpul si spiritul.

Ce simtim in Zona?


„Sunt relaxat, dar plin de energie in acelasi timp. Ma simt puternic. Imi place sa lupt si nu mi-e teama ca am sa pierd. Simt un fel de liniste interioara, iar loviturile par sa vina de la sine, din interior. Nu sunt constient de modul cum lovesc mingea, totul e natural. Simt ca am tot timpul sa-mi pregatesc lovitura. Sunt cu toata fiinta mea pe teren fara sa fac nici un efort pentru a ma concentra. Observ totul, dar nu ma distrage nimic. Simt ca totul imi merge, am incredere, sunt stapain pe situatie, am o energie incredibila, imi place, imi place, imi place…”
Este, pe scurt, ceea ce simte un sportiv care acceseaza Zona, unde vointa, inima si gaindirea se sincronizeaza. In viata de zi cu zi, se intaimpla relativ rar sa experimentam Zona, in timp ce pe terenul de tenis poate fi mai usor, pentru ca tenisul poate contine un ingredient esential: placerea. Spun poate contine pentru ca nu neaparat il contine, ca urmare a faptului ca exista o puternica tentatie de a transforma jocul de tenis intr-o slujba pe care s-o facem pentru bani sau faima.

Elementele caracteristice Zonei

Cei care au investit timp pentru cercetarea starilor mentale speciale, au gasit mai multe elemente comune prezente in marturiile oamenilor care au experimentat aceste stari. Acestea sunt legate de
echilibrul dintre provocari si aptitudini, claritatea obiectivelor, feedback, control, concentrare, timpul prezent, distorsiunea timpului, pierderea ego-ului si placerea.

Echilibrul dintre provocari si aptitudini
este poate cea mai importanta dimensiune a Zonei pe care o putem accesa doar atunci caind ne concentram abilitatile in totalitate asupra depasirii unui obstacol ce poate fi depasit, adica atunci caind exista un echilibru stabil intre capacitatea noastra de a actiona si sansele existente de a realiza ce ne propunem.
Este important de subliniat caracterul relativ atait al nivelului abilitatilor cait si al provocarilor. Daca ne
percepem propriile abilitati la un nivel corespunzator dificultatii percepute a actiunilor pe care le executam, atunci avem o sansa in plus de a intra in Zona (4). In cazul in care nivelul perceput al dificultatii este mic in comparatie cu cel al abilitatilor, ne putem plictisi (2), in timp ce daca dificultatile sunt percepute ca fiind mai mari decait nivelul abilitatilor intram in anxietate (3). O ultima situatie este cea in care atait nivelul provocarilor cait si cel al abilitatilor sunt scazute, caz in care suntem apatici (1).
Aceasta dimensiune a Zonei este foarte importanta si poate fi folosita pentru reglarea continutului si, mai ales, a procesului antrenamentului. Despre celelalte dimensiuni ale Zonei si despre cum putem folosi toate aceste informatii pe terenul de tenis pentru a experimenta cait mai des aceasta stare mentala speciala voi reveni in numarul urmator.

Acasa | Despre | Coaching | Performanta sportiva | Performanta profesionala | Resurse | Contact | Site Map


Back to content | Back to main menu