Coaching pentru Performanta si Armonie


Go to content

Main menu:


Valoare si valori

Resurse > Mental Coaching

Valoare si valori

Locul, oamenii, comportamentele, competentele, valorile, viziunea si misiunea

Atunci când luam un prim contat cu o organizatie, de regula facem cunostinta cu logo-ul, sloganul, viziunea si misiunea acesteia. Apoi, putem afla despre valorile acesteia, principiile care stau la baza activitatii, cunoastem mediul în care îsi desfasoara activitatea (locul si oamenii) si observam sau intram în contact cu comportamentele si abilitatile (competentele) oamenilor care formeaza organizatia.

Sloganul

Un simplu search pentru cuvântul „sloganuri” pe Google ofera aproximativ 148.000 de rezultate în 0,14 secunde. La adresa http://cdmr.wordpress.com/slogan-de-brandcampanie/ am citit câteva sloganuri interesante dintre care ochii au ramas direct pe „Fiobilin: Pune bila lenesa la lucru”, un îndemn ce poate fi înteles în maimulte feluluri, dar nu în foarte multe. Este binecunoscut si sloganul firmei Nike, „Just do it!”. Un membru marcat al comunitatii NLP (Neuro-Linguistic Programming) propunea varianta Just re-do it! Daca ne punem „bila” la lucru, s-ar putea sa aiba sens aceasta propunere.

Limbajul exact si limbajul vag

În NLP exista doua modele folosite în comunicare: Meta-Modelul si Modelul Milton, denumit asa dupa Milton Erickson. Meta-Modelul este un model folosit pentru obtinerea sau transmiterea informatiilor intr-o forma foarte precisa, in timp ce Modelul Milton, folosit în transa hipnotica, se bazeaza pe folosirea vagului. Exprimarea vaga are avantajul, în unele situatii, de a deschide posibilitati noi. In alte situatii, vagul are „avantajul” ca ascultatorul aude ce vrea sa auda, putând aici vorbi despre manipulare. Exprimarea vaga este folosita foarte des de politicieni.

To win or not to be!

Valoare si valori sunt doua cuvinte care pot avea multiple întelesuri notificate in DEX (http://dexonline.ro/definitie/valoare), dar mai pot avea înca multe altele în functie de experienta de viata a fiecarei persoane. Când vorbim despre valorile umane, ne referim la acele lucruri care sunt importante în viata unei persoane sau, în cazul nostru, organizatii.
Când am aflat noul slogan FRT, „Valoare prin tenis”, m-am întrebat ce se poate întelege prin aceste cuvinte si asta pentru ca am întâlnit multe persoane care au o convingere puternic înradacinata din categoria „daca câstig, am valoare, daca pierd sunt un nimeni”. Parafrazându-l pe Shakespeare, cei cu astfel de convingeri ar putea spune: „
To win or not to be!” Poate ca cineva care are astfel de convingeri sa fie incurajat de sloganul Valoare prin tenis? Dupa aparerea mea, da.
Un slogan este de multe ori ambiguu si poate fi clarificat întelegând misiunea organizatiei si luând la cunostinta de valorilea acesteia. Am cautat sa ma clarific. Citind viziunea FRT, am devenit si mai confuz din cauza limbajului vag si excesiv de metaforic utilizat. Aproape ca am intrat in transa…
Am întâlnit adesea situatii în care imaginea unei organizatii construita cu mult „profesionalism” nu era congruenta cu mediul, comportamentele, abilitatile, valorile si principiile, identitatea si misiunea acesteia, iar o astfel de situatie atrag, inevitabil, nemultumirea si neîmplinirea.
Ramân cu multe întrebari. Mentionez doar trei: „Cum de defineste, mai exact, valoarea?”, „Cum anume creste valoarea prin tenis?” si „Valoarea cui”?

Acasa | Despre | Coaching | Performanta sportiva | Performanta profesionala | Resurse | Contact | Site Map


Back to content | Back to main menu