Coaching pentru Performanta si Armonie


Go to content

Main menu:


Succesul se cladeste din greseli

Resurse > Mental Coaching

Succesul se cladeste din greseli
martie 2008

Cum a mers antrenamentul de azi?
Nu prea bine. De ce? Am gresit prea mult. Bine, dar poti invata fara sa gresesti? Nu, dar eu gresesc prea mult si la mingi mult prea usoare!


Eficacitatea inseamna a rezema scara de peretele potrivit

La ultima intrebare de mai sus majoritatea sportivilor sau parintilor cu care am vorbit mi-au raspuns ca este normal sa gresesti când înveti. De altfel, din cate mi-aduc aminte, un singur baiat de 13 ani mi-a spus categoric ca el poate invata fara sa greseasca. Cum?, l-am intrebat eu. Invat din greselile altora! Tare pustiu, nu-i asa?
Chiar daca majoritatea oamenilor sunt de acord, la nivel declarativ, ca e normal sa gresim atunci c
ând învatam, mult mai putini sunt cei care accepta greselile pe care le fac. Da, e normal sa gresesc, dar nu acum si nicidecum la o minge atat de usoara! Bine, as putea replica, dar si Federer greseste la mingi usoare! Sigur, vine raspunsul imediat, dar el isi permite, doar e numarul 1!
Andre Agassi declara acum ceva vreme ca sunt antrenamente la care nu este multumit daca nu face suficiente greseli, insemnând ca nu a încercat suficient de mult sa se autodepaseasca! Atunci când cauta sa adauge ceva nou jocului sau, argumenta marele campion, este inevitabil sa nu faca greseli!

Esecul este reusita in devenire


„Failure is success in progress!”
. Ce frumos suna în limba engleza! Esecul este reusita în devenire; nici în limba romana nu suna rau, doar ca n-are rima. Este ca o reclama a unui produs de succes. „Failure is success in progress” este unul dintre adevarurile fundamentale ale vietii care, exprimate cu prea multa emfaza, devine un cliseu.
Dar este adevarat,
deoarece succesul se construieste din multe greseli pe care le-as numi constructive sau chiar pozitive. O greseala constructiva este o greseala pe care o facem cu o atitudine constructiva care include convingerea ca ceea ce facem ne ajuta, cautând sa devenim mai buni. Daca o luam de exemplu pe Justine Henin, acum cativa ani ea a hotarat împreuna cu antrenorul ei sa devina mai agresiva, sa ia mingea din urcare pentru a-si sufoca adversarele. La inceput, a facut multe greseli, mai ales la antrenament si a avut curajul sa le faca si la meci, pana cand a învatat.
Greselile constructive sunt cele mentionate de Agassi. Thomas Alva Edison, inventatorul becului incandescent, fiind acuzat intr-o dimineata ca se duce la laborator pentru a esua a 10
00-a oara, a spus: „Nu e adevarat ca am esuat de 999 de ori, ci am descoperit 999 de modalitati prin care nu pot construi becul electric”.
„Dac-ar fi s-o iau de la
început”, spunea un batrân trecut de 70 de ani într-un eseu-testament, „as face mult mai multe greseli”, în timp ce altcineva spunea „Dac-ar fi s-o iau de la inceput as face aceleasi greseli, dar mult mai devreme”.

Piramida succesului

Pe calea pe care o urmam pentru a deveni mai performanti, facem greseli. Cateodata, progresul nostru nu este liniar, ci în trepte. Pentru a trece pe nivelul urmator, este nevoie sa comitem un anumit numar de greseli constructive, acele nereusite pe care le facem cu toata convingerea pe drumul pe care suntem angajati. Daca ne facem „norma”, avansam o treapta urmatoare. Dar daca începem sa nu acceptam ca este firesc sa facem greseli pentru a învata din ele, sau daca nu le facem cu toata convingerea, nu mai avansam, ba chiar putem regresa, gasindu-ne pe una dintre treptele inferioare.

Antrenamentele de mentinere si cele de dezvoltare

De-a lungul anilor, am observat multe stiluri de antrenament conduse de diferiti antrenori de toate varstele si toate nationalitatile si la toate nivelele de performanta. Din punctul de vedere al progresului, orice antrenament se poate încadra întruna dintre cele doua mari categorii: antrenamente de mentinere si antrenamente de dezvoltare.
Antrenamentele de mentinere sunt acele antrenamente cu economie de energie, la care efortul este de la 40% pana la, sa zicem, 70%. Sunt persoane care au mare dificultate sa dea „100%” la antrenamente, deoarece nu înteleg de ce ar trece dincolo de mentinere. Aceste persoane sunt cele care au o motivatie orientata spre rezultat (bani, faima, recunoastere etc.). Nu dese sunt cazurile când, surprinzator, unele dintre aceste persoane nu sunt preocupate de tenis decat atunci cand sunt „la slujba”, pe teren, neurmarind competitiile televizate, sau celelalte meciuri la care participa. Acest lucru nu este nici „bun”, nici „rau”, ci pur si simplu este, recunoasterea si acceptarea de catre membrii echipei si, mai ales, folosirea acestei realitati ducând la obtinerea unor performante mai bune si la prevenirea „burnout-ului”. Burnout-ul, lipsa motivatiei datatoare de energie pentru continuarea efortului pe drumul spre marea performanta, este mai frecvent la persoanele cu motivatia orientata spre rezultat (extrinseca) decat la persoanele cu o motivatie intrinseca, placerea de a juca.



Dorinta de a castiga si placerea de a juca

Sportivii care au dificultati de a „pune suflet” la antrenamente, de a da suta-la-suta, pot fi „ajutati” prin modificarea raportului antrenamente-cu-teme / meciuri-competitii. In acest fel, ei vor pune mai mult suflet, progresand in timpul meciurilor. Totusi, in majoritatea cazurilor, apare o dorinta excesiva de a c
âstiga ce aduce implicit o neacceptare a infrângerilor. Mai ales în aceste cazuri, este necesara o „echilibrare motivationala” prin gasirea unui raport optim între dorinta de a câstiga si placerea de a juca.
Antrenamentele de dezvoltare sunt acelea care au în vedere îmbogatirea jocului propriu care poate fi facuta fie prin învatarea a ceva nou în plan tehnic (de exemplu reverul taiat), tactic (de exemplu pasul în fata in urma unei lovituri reusite care pune in dificultate adversarul astfel încât raspunsul lui va fi unul slab), fizic (de exemplu „cros-over step” pentru revenirea eficienta în urma unei mingi laterale jucata cu dreapta), sau mental (de exemplu rutina „Descarca-Revezi-Sterge_si_Incepe - în limba engleza Release-Review-Reset - o modalitate eficienta de a crea un nou început dupa o greseala), fie prin perfectionarea elementelor deja existente în jocul propriu. La aceste antrenamente, este normala aparitia greselilor, iar atitudinea constructiva fata de acestea favorizeaza progresul.
Evident, varsta este un factor foarte important;
în mod normal, la varste mai mici, antrenamentele de dezvoltare cu favorizarea placerii de a juca ar fi indicat sa fie predominante, în timp ce la varste de peste 16-18 ani, dorinta de a obtine rezultate notabile poate ocupa un loc din ce în ce mai important. Oricum, în momentul în care antrenamentele de dezvoltare ocupa un loc preponderent ca timp, sa nu ne miram ca nu exista progres!

Devenim învingatori numai dupa ce învatam sa pierdem

Multi oameni doresc sa ajunga în varful piramidei, sa aiba succes. Nu toti, însa, sunt dispusi sa plateasca pretul: efortul neintrerupt, corespunzator cantitativ si, mai ales calitativ. Cantitatea se refera la a face efort atât cat trebuie, în timp ce calitatea se refera la a face ceea ce trebuie. Cantitatea asigura eficienta, iar calitatea eficacitatea. Folosind metafora scarii, a fi eficient inseamna a urca scara intr-un timp scurt, în timp ce eficacitatea inseamna a rezema scara de peretele potrivit. Cantitatea fara calitate si eficienta fara eficacitate nu numai ca nu asigura progresul, dar pot favoriza abandonul.
În final, sa ne aducem aminte ori de cate ori este necesar ca reusita se cladeste si pe nereusite, nu numai pe succese si ca devenim cu adevarat învingatori numai dupa ce învatam sa pierdem!

Lectia celor 100 de greseli constructive
Te-au convins cele de mai sus? Daca nu total, macar asa, un pic? Merita sa experimentezi Lectia celor 100 de greseli constructive. Sa presupunem ca stii ce trebuie sa adaugi jocului tau pentru a deveni mai bun. Totodata, stii si cum s-o faci. În acest caz, programeaza-ti antrenamentul greselilor care se va încheia numai dupa ce ai numarat 100 de greseli constructive, adica acele nereusite facute cu angajament, cu suflet, cu toata convingerea, cu 100% efort. Cel mai bine este sa rogi un prieten sa fie „judecatorul” impartial care-ti decide care dintre greseli sunt constructive si le numara. Succes!


Acasa | Despre | Coaching | Performanta sportiva | Performanta profesionala | Resurse | Contact | Site Map


Back to content | Back to main menu