Coaching pentru Performanta si Armonie


Go to content

Main menu:


Ritualuri si superstitii

Resurse > Mental Coaching

Ritualuri si superstitii
iulie 2008

Sunt binecunoscute ritualurile marilor jucatori si jucatoare: Sharapova are
ntotdeauna grija sa-si aseze suvita de par (uneori imaginara), Nadal nu uita sa-si aranjeze turul pantalonilor, Djokovic nu serveste pna nu bate bine mingea de pamnt de cel putin zece ori etc. De asemenea, sunt evidente, n special n randul jucatoarelor, pregatirile dinaintea unui nou punct cu ntoarcerea cu spatele la fileu si privitul corzilor.
Pe l
nga aceste ritualuri, mai sunt si superstitiile: persoane care evita sa calce pe liniile terenului, sau care nu se barbieresc pna la sfrsitul turneului, sau care joaca numai cu racheta norocoasa sau cu tricoul fermecat etc.

Controlabil vs necontrolabil

Cel mai bun lucru pe care-l putem face pe terenul de tenis este de a ne concentra asupra lucrurilor pe care le putem controla. Nu putem controla rezultatul meciului deoarece acesta depinde si de adversar, nu putem controla decizia arbitrilor, saritura buna a mingii, sau intensitatea v
ntului, dar ne putem concentra asupra lucrurilor pe care le putem controla, cum ar fi jocul de picioare, planul tactic, sau atitudinea constructiva.
Din acest punct de vedere, ritualul poate fi un bun instrument de concentrarea a atentiei asupra lucrurilor relevante. Sa presupunem ca Clarisa a jucat foarte bine la
nceputul setului, reusind sa preia conducerea cu 5 la 2. Ea urmeaza sa serveasca pentru castigarea setului. Se pregateste, serveste si, ghinion: nu numai ca mingea este aut, dar se rupe si racheta. Clarisa se gandeste: Ce ghinion, sa mi se rupa racheta cu care am jucat atat de bine! Ar fi groaznic sa pierd de la scorul acesta. Si se pare ca asa se va intampla! Numai mie mi se poate intampla.
Cum o nenorocire nu vine niciodata singura, Clarisa face dubla greseala, continuand monologul interior:
E clar, pierd setul. La 0-15, Clarisa trimite o minge lunga, iar arbitrul decide aut: Nu stiu cum mi se intampla numai mie sa am parte de arbitrii care au nevoie de ochelari!
Va castiga Clarisa setul? Daca adversara ei reuseste sa se mobilizeze si sa profite de momentele mai slabe de joc ale Clarisei, are toate sansele sa intoarca rezultatul.
O ajuta pe Clarisa toate aceste g
nduri? Evident, mai degraba nu o ajuta.
Temperatura, v
ntul, soarele, ploaia sunt elemente pe care nu le putem controla. De asemenea, ruperea corzilor, sau sariturile mai putin bune ale mingilor nu ar trebui sa ne afecteze prea mult, pentru ca se ntmpla. Ce putem face dect sa ne miscam mai bine pe picioare pentru a putea reactiona mai rapid, sau sa ne pregatim rachetele cat mai bine naintea meciurilor. Noi putem cauta sa facem cat mai bine ceea ce facem, fiind constienti ca acest lucru nu ne ofera nici o garantie, ci doar o probabilitate sporita ca lucrurile sa se ntmple asa cum ne dorim.

Motivul face diferenta

Deosebirea dintre ritual si superstitie o face motivul: daca procedura de
nceput de punct are ca scop concentrarea asupra elementelor relevante ale jocului, atunci putem vorbi de un ritual de nceput de punct. Ritualul este un instrument foarte bun pentru a reveni n prezent dupa punctul tocmai jucat si este cu atat mai folositor cu ct persoana nu are asteptari magice (de genul sigur voi cstiga daca fac asta).
Daca motivul pentru care facem un anumit lucru este unul magic (daca nu calc liniile, o sa am noroc, daca nu ma barbieresc voi c
stiga), atunci avem de-a face cu o superstitie. Mersul la biserica nainte de meci poate fi de folos, din punctul meu de vedere, doar n masura n care ne ajuta sa ne conectam la o stare emotionala folositoare. Personal, nu cred ca Dumnezeu este n special un mare iubitor al tenisului. Cu att mai mult al sporturilor de contact, cum ar fi boxul sau K1, astfel nct am rezerve cu privire utilitatea rugaciunilor nainte de meci dect daca, repet, acestea ne conecteaza la o stare optima de joc.



Ritualul dintre doua puncte

Ce poate face Clarisa?
n primul rnd, sa se convinga ca aceste gnduri nu i sunt folositoare pentru ca i indreapta atentia asupra unor elemente care nu o ajuta sa joace mai bine, iar acest lucru se face cel mai bine n discutiile de analiza a meciului purtate cu antrenorul. Uneori, se poate ntmpla ca intensitatea trairilor sa fie mare si sa fie nevoie de o eliberare (strigatul ar fi cel mai potrivit). 2-3 respiratii, de preferinta abdominale, ar putea fi de asemenea de mare folos.
Apoi, Clarisa trebuie sa observe aparitia acestor g
nduri, deoarece nu ntotdeauna constientizarea acestora este usoara.
n continuare, Clarisa are nevoie sa opreasca gndurile neproductive care i distrag atentia de la elementele relevante jocului. Acest lucru poate fi facut cu hotarre folosind cel mai relevant (pentru ea) simbol cu semnificatia STOP. Poate fi o simpla comanda verbala rostita n gand STOP, sau Att, pna aici!, sau poate fi culoarea rosie a semaforului, sau crucea Sfantul Gheorghe de la trecerea peste calea ferata, sau orice alt simbol care functioneaza.
Dupa ce a oprit g
ndurile negative, Clarisa poate pune ceva folositor n loc, pentru a mpiedica rentoarcerea gndurilor negre. Cel mai folositor ar fi un indemn (sau o incurajare), care poate fi rostita verbal, sau exprimata non-verbal (de exemplu prin strngerea pumnului).
Acum este momentul cel mai potrivit pentru Clarisa de a-si aduce aminte ca cel mai bun lucru pe terenul de tenis este sa caute sa faca c
t mai bine ceea ce a hotart sa faca, adica planul tactic si celelalte obiective de proces (de exemplu, atitudinea constructiva pe teren).
n continuare, Clarisa se poate pregati pentru punctul urmator, urmnd sau nu o succesiune de gesturi care au ca scop concentrarea atentiei asupra elementelor relevante ale jocului.

Bzitul gndurilor negative

Am trait cu totii, cred, momente
n care suntem coplesiti de gnduri neproductive n situatii n care lucrurile nu merg asa cum am dori. n primul rnd, am observat ca drumul spre nalta performanta nu este unul presarat cu petale de trandafir, ca periodic ne confruntam cu dificultati. De asemenea, pe drumul spre performanta sunt momente bune, de reusita si momente mai slabe, cand evolutia noastra lasa de dorit. Cel mai bun lucru este sa ntelegem ca aceste suisuri si coborsuri fac parte din drum si, ca atare, trebuie acceptate, nu cu o atitudine senina de resemnare, ci cu una de curiozitate: ce lectie am de invatat de aici? Pentru ca, de cele mai multe ori, cele mai favorabile momente ale cresterii sunt incluse n crizele prin care trecem.
Revenind la g
ndurile negative, aceste pot fi la fel de scitoare precum bzitul de muste, de aceea, poate ca momentul STOP de care am vorbit mai sus poate fi asemenea gestului de alungare a mustelor.
Mi se pare util sa amintesc aici simbolul scaunului de toaleta folosit de mai multi psihologi sportivi printre care as vrea sa-i mentionez pe preferatii mei Daniel Gould si Ken Ravizza. Lucr
nd cu o echipa de baseball, Ken a instalat un scaun de toaleta la marginea terenului, invitndu-i pe jucatori sa traga apa ori de cate ori aveau probleme cu oprirea gndurilor negative. Pe lnga faptul ca a fost eficient, demersul lui Ken a fost si distractiv. Puteti incerca si voi.


Concluzie

Ritualurile sunt utile ca instrumente de concentrare a atentiei asupra elementelor relevante jocului. De asemenea, ritualurile pot folosi la gestionarea emotiilor si la controlul g
ndurilor ca tehnici de distragere a atentiei.
Ritualurile sunt utile
n masura n care nu sunt investite cu puteri magice, caz n care poate aparea frustrarea. Ritualurile sunt utile daca sunt personalizate, simpla copiere a unui ritual de la altcineva poate nefolositoare, cu att mai mult cu ct nu stim semnificatia gesturilor pe care le face acea persoana si nu stim ce gndeste si ce simte n acele momente.
Pentru a construi un ritual propriu, cel mai bine este sa plecam de la momentele de v
rf proprii. Ne putem aminti de situatiile de maxima performanta, cnd am jucat cel mai bun tenis. Ce am facut atunci nainte de meci? Dar cu o seara inainte? Cum ne-am incalzit?
Putem repeta acele lucruri folositoare pe care le-am facut
n trecut cu speranta ca repetarea lor ne va conecta la dispozitia optima de joc.


Acasa | Despre | Coaching | Performanta sportiva | Performanta profesionala | Resurse | Contact | Site Map


Back to content | Back to main menu