Coaching pentru Performanta si Armonie


Go to content

Main menu:


Pregatirea mentala – de la imediat la profund

Resurse > Mental Coaching

Pregatirea mentala – de la imediat la profund

Lucrurile care au pentru noi 10% importanta ne ocupa 90% din timp?
Printre dimensiunile pregatirii în orice domeniu, de la sport la orice profesie, latura mentala (sau psihologica, daca vreti) este foarte importanta: asa am auzit de foarte multe ori de la cei deja angajati pe drumul spre marea performanta. Daca ne focalizam pe tenis, putând extrapola usor, zic eu, pentru orice alt sport sau domeniu de activitate, pregatirea sportivului de performanta include câteva laturi bine definite si acceptate: tehnica, tactica, fizicul, mentalul si echilibrul vietii.
Dimensiunea echilibrului vietii poate fi tratata separat sau inclusa în mental. Nu asta mi se pare foarte important, ci faptul ca cele mai mici „dezechilibre” pot influenta semnificativ progresul pe drumul spre marea performanta. Aceste mici dezechilibre duc, de cele mai multe ori, la aparitia „sacrificiilor”.
De curând, cineva îmi spunea ca, pe nivelul de performanta la care a ajuns, cel mai important lucru (90%) pe care are nevoie sa-l lucreze, este pregatirea mentala. Din pacate, nu o face pentru ca nu are timp. Nu are timp pentru ca programul unei zile este deja foarte încarcat cu restul de 10%! Asta îmi aduce aminte de povestea taietorului de lemne care nu avea timp sa ascuta fierastraul pentru ca ... taia ... toata ziua. Povestea respectiva, una dintre primele metafore pe care le-am folosit, constat ca nu este pe site, dar va veni în curând.

Gândurile si emotiile nu se vad!
Un jucator de tenis are un antrenor care este pe teren si îi spune ce vede. Astfel, jucatorul îsi poate perfectiona loviturile. La fel, el are, de cele mai multe ori, un preparator fizic care îi ofera informatii si îl ajuta sa faca bine ceea ce are nevoie sa faca. Ambii, antrenorul si preparatorul fizic, vad ceea ce este foarte relevant.
Când ne referim la latura mentala, se vede comportamentul persoanei, dar nu se vad gândurile si nici emotiile acesteia. Este adevarat ca se pot face unele legaturi între comportament si emotii, dar cel mai potrivit ar fi ca persoana sa spuna ce simte si ce gândes
te. Şi uneori, ce îi vine sa faca si nu face.
La fel ca la progresul din punct de vedere fizic si tehnic, progresul mental necesita continuitate.



De la perfectionarea deprinderilor mentale la autocunoastere si dezvoltare personala

Mijloacele de pregatire mentala sunt diverse. Asa cum prin lumea antrenorilor gasim persoane care detin „secretul” succesului, având „retete unice”, la fel se întâmpla, de multe ori, si în lumea psihologilor, desi multi, poate, ne-am astepta ca aceasta lume sa fie mai „speciala” si mai putin expusa „pacatelor” oamenilor de rând: metodele „lor” sunt, daca nu singurele, cel putin cele mai bune.
Deprinderile mentale principale pentru un jucator de tenis sunt 4 la numar: motivatia, încrederea si gândirea constructiva (aceste doua sunt foarte strâns legate si manualul ITF), gestionarea emotiilor si concentrarea. Tehnicile (mijloacele) pregatirii mentale sunt mult mai multe: autoreglare (respiratie, relaxare, autosugestia, vizualizarea), rutinele de concentrare, tehnici NLP (Neuro-Linguistic Programming), tehnici comportamentale, cognitive, cognitiv-comportamentale si multe altele.
Din punctul meu de vedere, sunt cel putin doua mari categorii de astfel de tehnici:
cu rezultate pe termen scurt si cu rezultate pe termen lung.
Tehnicile cu rezultate pe termen scurt actioneaza, de cele mai multe ori, asupra simptomului. De exemplu, în cazul fricii, de cele mai multe ori, frecventa respiratiei tinde sa fie creasca si respiratia are tendinta sa fie preponderent claviculara. Remediul rapid: respiratia abdominala însotita sau nu de autosugestie, vizualizare sau/si tehnici NLP de accesarea resurselor. Daca nivelul emotiei nu este mare, tehnicile de mai sus au efect si nivelul scade. Însa, nu se abordeaza cauza: care este sursa fricii. Abordare care se poate face într-un cadru diferit folosind metode cognitive, comportamentale, cognitiv-comportamentale, sau rational-emotiv-comportamentale. Şi altele.
Atunci când se cerceteaza cauza, atunci când exista disponibilitatea de a merge mai profund, se poate ajunge dupa un timp ca frica sa nu mai apara în acele situatii, sau sa apara la un nivel mai scazut. Astfel, utilizarea tehnicilor din prima categorie este necesara
mai rar. Şi, atunci, ce este mai potrivit sa fac? Sa tai în continuare, sau sa ascut fierastraul? Din nou povestea taietorului de lemne...
O metafora si mai potrivita, poate, este povestea ascutitorii care poate fi citita aici.

Este alegerea noastra: putem taia, sau ne putem opri sa ascutim fierastraul (sau ne putem duce la bodega, vezi povestea); putem scrie mai departe cu creionul tocit, sau putem sa-l ascutim.
Pe la sfârsitul anului 2011, an fabulos pentru el, Novak Djokovic declara ca cel mai important lucru este sa se dezvolte ca persoana si jocul se va îmbunatati în mod automat!
Ce facem: asteptam sa ajungem ca Djokovic? Sau putem sa-l credem pe cuvânt si sa învatam de la el?

Acasa | Despre | Coaching | Performanta sportiva | Performanta profesionala | Resurse | Contact | Site Map


Back to content | Back to main menu