Coaching pentru Performanta si Armonie


Go to content

Main menu:


O tema in plus

Resurse > Mental Coaching

O tema in plus


Am intrat acum câtva zile într-o gradinita si, printre multe lucruri ce mi-au trezit amintiri îndepartate, atentia mi-a fost acaparata de câteva reguli scrise cu litere de-o schioapa si afisate pe perete. Majoritatea îl aveau pe NU la începutul frazei, fiind formulate în maniera ”Nu faceti galagie”. Evident, o formulare eleganta si însotita de un desen sau poza de genul ”Haideti sa pastram linistea pentru ca aici doarme un iepuras” ar fi fost mai potrivita dupa parerea mea. Altceva, însa, mi s-a parut mult mai relevant: faptul ca cei care nu respecta regulile afisate ”primesc o tema în plus!”

Sunt constient ca este foarte important ca înca de mici, copiii sa învete treptat ca fiecare comportament are urmari. Cunoasterea consecintelor propriilor comportamente si învatarea asumarii responsabilitatii sunt lucruri importante pentru membrii unei societati sanatoase. Rolul educatiei este cu atât mai important cu cât suntem martorii multor contra-exemple zilnice oferite cu prea multa generozitate de canalele media unde vedem cum oamenii cei mai ”importanti” îsi paseaza responsibilitatile unii altora.

Ce se întâmpla cu micutii care atunci când încalca o regula primesc o ”
tema în plus”? Ce stare emotionala se ataseaza temelor primite de la educatori, învatatori si profesori? Ce stare emotionala îsi asociaza copiii de disciplina? Ce sansa are munca sa devina o valoare importanta societatii viitoare?



În plus, am vazut si un
”colt al rusinii” si un ”coif al neobrazatului” pentru care îmi este relativ usor sa-mi imaginez cum sunt folosite. Eu nu sunt un adept al folosirii rusinii ca instrument de control si nici al etichetelor care sugereaza identificarea persoanei cu comportamentul ei. Rusinea si frica pot fi instrumente puternice de control pe termen scurt, dar pe termen lung pot avea consecinte devastatoare legate de dezvoltarea persoanei.

Majoritatea dintre noi suntem obisnuiti ca atunci când ne era corectata o lucrare la scoala s-o primim înapoi corectata: greselile erau puse în evidenta cu culoarea rosie. De aceea, pentru multi dintre cei cu care am lucrat, greselile au o semnificatie importanta, fiind considerate esecuri, multi evitând sa mai facem activitati ”noi” sau ”riscante”. Cum am fi azi daca în loc sa ne fi fost evidentiate greselile, sa fi fost subliniate partile bune?
La fel se întâmpla si pe terenul de tenis, acolo unde cele mai utilizate pedepse sunt cele fizice: genuflexiuni, ture, flotari etc. Partea buna este ca acestea pot fi folositoare din punctul de vedere al pregatirii fizice, desi pot fi si foarte daunatoare daca sunt impuse de-a valma. Ce atitudine fata de exercitiile din categoria pregatirii fizice încurajeaza folosirea acestor pedepse? Ce stare emotionala se asociaza cu pregatirea fizica?

În final, ne putem întreba: Care ar fi ambianta într-un grup în care cei care ”respecta regulile” sunt si cei care primesc ”temele suplimentare”? Ca pe niste premii.


Acasa | Despre | Coaching | Performanta sportiva | Performanta profesionala | Resurse | Contact | Site Map


Back to content | Back to main menu