Coaching pentru Performanta si Armonie


Go to content

Main menu:


Învatare, talent si performanta

Resurse > Mental Coaching

Învatare, talent si performanta

Ieri, trecând pe lânga mai multe terenuri de tenis, am auzit ce vorbeau trei fete care se
pregateau de antrenament si am realizat un lucru la care nu ma gândisem niciodata: nu-mi
aduceam aminte sa-i fi auzit pe un teren de tenis din România pe jucatorii ”profesionisti” de
tenis, fete sau baieti, discutând despre ... tenis! Acum, când scriu, îmi aduc aminte ca am auzit
în câteva rânduri comentarii legate de rezultatele unor meciuri din cadrul competitiilor în
desfasurare. Nici pe marginea terenului sau chiar în tribune, chiar în cazul unor meciuri
deosebite în care jucau Ferrer sau Simon la Bucuresti nu am auzit prea multe discutii legate de
tenis. Subiectele de discutie erau cu totul altele.
Cei care vorbeau adesea despre tenis erau ”amatorii”, cei care joaca tenis ”de placere” si o fac
CU multa placere, uneori cu patima. Si mai fac acest lucru antrenorii pasionati, cei care si-au
dedicat mult timp din viata lor tenisului. Si nu regreta acest lucru.
Oare ce sa însemne acest lucru? Pentru mine înseamna ca jucatoarele noastre (si jucatorii) pot
fi ajutati sa invete ca pe terenul tenis poate exista mai multa satisfactie si placere.



De aceea, initiativa lui Gallwey de a organiza un concurs în care cei care pierd meciul trec în turul
urmator mi se pare geniala! Si, evident, un astfel de concurs nu poate avea alte premii decât,
eventual, cel care se acorda jucatorului a carui înfrângere îi aduce cel mai mare câstig. Adica
celui care a pierdut jucând asa cum are sens pentru dezvoltarea lui. Si mai pot fi acordate
premii jucatorilor care arata entuziasm si placere. Si fair-play. Si eleganta. Si atitudine. Si ce
mai hotarâti voi.
În prefata cartii cartea Jocul Interior si Munca, lansata de curând în limba româna de Editura
Spandugino, Peter Block nota:
”Este nevoie de convingerea ca învatarea si performanta sunt
unul si acelasi lucru. Cei care au performante mari sunt pur si simplu cei care învata mai
repede. Învatam mai repede atunci când suntem atenti si vedem lumea asa cum este cu
adevarat, nu cum ar trebui sa fie. Astfel, învatarea devine o functie mai degraba de
constientizare decât de instruire – învatarea înseamna sa vezi clar ce se întâmpla în jurul tau,
sa vezi pur si simplu, fara sa faci aprecieri, fara sa emiti judecati si fara sa dai curs
instinctului de a controla si a da forma pe care o vrei tu fiecarui lucru pe care îl atingi.”



Mai multe studii referitoare la talent au scos în evidenta un lucru interesant, faptul ce cei
perceputi ca fiind ”mai talentati” au avut, de fapt, mai multe experiente decât cei ”mai putin
talentati”. Unii ar spune ”au muncit mai mult”. Eu ma feresc de aceasta afirmatie pentru ca
”munca” poate fi facuta în mai multe feluri, iar talentul este asociat acelei munci efectuate în
prezenta entuziasmului si placerii.
De exemplu, despre Federer se spune ca este foarte talentat si se mai stie ca, atunci când era
copil, nu se antrena decât de 3 ori pe saptamâna câte 90 de minute. Ceea ce mai putin se stie
este faptul ca, ajungând acasa, petrecea ore întregi batând mingea de peretele garajului si
facea acest lucru cu multa placere, fara sa primeasca instructiuni. Nu-i asa ca cei ”talentati”
sunt si mai ”jucausi” si mai ”recalcitranti” atunci când li se dau instructiuni?
De aceea, mi se pare foarte relevanta afirmatia ca foarte important este ”talentul de a-ti
valorifica propriul talent” de care se vorbeste în ”Descopera învingatorul din tine”, carte
despre care am scris si vorbit pe larg in ultima vreme.

Acasa | Despre | Coaching | Performanta sportiva | Performanta profesionala | Resurse | Contact | Site Map


Back to content | Back to main menu