Coaching pentru Performanta si Armonie


Go to content

Main menu:


Incurajarea si lauda

Resurse > Mental Coaching

Încurajarea si lauda
aprilie 2008

„Cum s-o incurajez daca greseste!” „Ar trebui sa nu mai faca astfel de greseli pentru ca joaca tenis de 7 ani.” „Daca-l laud si-o ia in cap si nu mai munceste!” „Nu joaca cu placere”.


Despre faptul ca exista doua categorii de „tehnici” motivationale am mai discutat. De-abia acum cateva saptamani, însa, am constatat ca exista destul de frecvent o confuzie între încurajare si lauda atat în rândul parintilor, cât si, mai ales, în randul antrenorilor.
„Cum s-o incurajez daca da in fileu!”, am primit raspunsul unui antrenor cu mare experienta, unul dintre cei care au facut o treaba buna pe terenurile de tenis în ultimii 20 de ani. În plus, era vorba de un antrenor care a manifestat un interes continuu de perfectionare, de a fi la zi cu ceea ce se întampla în tenisul modern, ceea ce mi se pare de laudat, spre deosebire de alti antrenori, nu foarte putini la noi în tara, care primesc foarte greu sugestii din afara. În cazul celor din urma, le putem aminti ca incepatorul absoarbe ca un burete cunostintele noi, în timp ce expertul nu mai primeste nimic, iar a fi „expert” sau „începator” poate fi, de cele mai multe ori, doar o perceptie personala: eu aleg sa ma consider „începator” sau „expert”.
Revenind la
„Cum s-o incurajez daca da in fileu!”, mi-au ramas în memorie cateva secvente din meciul pe care l-am comentat ieri, Nikolay Davydenko cu Marc Gicquel, în care amandoi au facut cateva greseli istorice. Si nu sunt singurii, am vazut greseli epocale la Federer, Henin, Sharapova, Williams si la toate jucatoarele si jucatorii de top. „Da în fileu” este rezultatul, iar rezultatul loviturii ca si cel al meciului nu pot fi controlate de noi în intregime. Avem mult mai mult control asupra ceea ce depinde de noi, cum ar fi cât de repede reactionam la actiunile adversarului, cât bine ne miscam pe picioare, cât de mult indoim genunchii, cât de „în fata” lovim mingea, s.a.m.d.


În consecinta, o prima transformare a lui „Cum s-o incurajez daca da in fileu!” ar putea fi „Cum s-o incurajez daca nu indoaie genunchii”, de exemplu. Evident, nu este cazul sa laudam pe cineva care face un lucru care nu îi aduce nici un castig, în cazul nostru, nu vom lauda pe cineva care nu îndoaie genunchii atunci când e cazul sa îi indoaie.
La fel de evident este faptul ca antrenorul nostru nu se referea, cred eu, la
„Cum s-o incurajez”, ci la „Cum s-o laud”. Întrebarea pe care o pun în continuare este în ce situatie sunt mai mari sansele ca sa „indoaie genunchii”: (a) când incurajez, sau (b) cand critic sau cert? Eu votez (a). Si nu numai ca votez, ci va incurajez sa folositi varianta (a), cea a încurajarii.
De asemenea, vom
încuraja sportiva sa „îndoaie genunchii”, nu sa nu-i îndoaie si nici sa dea in fileu. Cu toate acestea, nimeni si nimic nu ne va garanta ca va reusi s-o faca de prima data, sau din a mia incercare. Si chiar cand va reusi, nimic nu ne garanteaza ca mingea va trece fileul. Evident, probabilitatea va fi mai mare, dar nu exista garantii.
Atunci cand vom alege varianta
încurajarii, exista o probabilitate mai mare ca sportiva noastra sa continue efortul de a se perfectiona; când o vom critica, o vom încuraja sa se critice si sa se certe pe ea însasi si sa gândeasca negativ, construindu-si convingeri irationale care submineaza imaginea de sine si încrederea.
Atunci c
ând vom alege varianta incurajarii, exista o probabilitate mai mare ca sportivii nostri sa joace cu mai multa placere, sa arate mai mult entuziasm si sa creasca mai sanatosi.

Acasa | Despre | Coaching | Performanta sportiva | Performanta profesionala | Resurse | Contact | Site Map


Back to content | Back to main menu