Coaching pentru Performanta si Armonie


Go to content

Main menu:


Increderea in fortele proprii

Resurse > Mental Coaching

Încrederea în fortele proprii
De crezi ca poti, ai dreptate; de crezi ca nu poti, ai dreptate,
Henry Ford.


Încrederea este, fara doar si poate, cel mai utilizat cuvânt legat de pregatirea mentala a jucatorilor de tenis. Nu-mi aduc aminte sa fi acompaniat vreun jucator sau vreo jucatoare de tenis care sa nu fi inclus printre solicitarile lui/ei si încrederea.

Ce este încrederea?

Încrederea în fortele proprii
(prefer aceasta formulare în locul „încrederii în sine”) este determinata de cât de mult gândim si simtim ca putem duce la bun sfarsit o actiune. Încrederea determina hotararea cu care actionam, dar poate fi si invers: hotarârea cu care actionam sa duca la cresterea încrederii în propriile capacitati. La fel, modul cum gândim ne influenteaza nivelul încrederii. Ca modalitate de raportare fata de anumite aspecte ale realitatii, implicând reactiile afective (emotiile), cognitive (gândurile) si comportamentale (actiunile), putem spune ca încrederea este o atitudine.
Interesant mi se pare punctul de vedere al lui Martin Seligman, unul dintre fondatorii psihologiei pozitive (o ramura noua a psihologiei care se concentreaza pe starile de bine ale oamenilor tinzând catre fericire, nu pe disfunctii), care plaseaza încrederea printre
emotiile pozitive legate de viitor, alaturi de optimism, speranta si credinta.
Persoanele cu un nivel ridicat al încrederii sunt mai optimiste, se concentreaza mai bine, îsi stabilesc obiective mai înalte si provocatoare, au un nivel mai scazut al anxietatii, joaca mai bine în conditii stresante, sunt mai putin afectate de evenimentele negative si accepta mai usor provocarile competitiilor.

Probleme legate de încredere

Cele mai frecvente probleme sunt
prea putina încredere si prea multa încredere. Legatura între performanta si încredere are de regula un maxim, ca în figura alaturata. Prea putina încredere în fortele proprii înseamna ca, desi am construit „forte”, nu gândim si simtim ca le avem si le folosim sub potential. În acest caz ne putem confrunta cu un nivel mai ridicat al anxietatii, ezitari frecvente, gândire negativa, „nu pot” în loc de „fac ce pot” sau „pare foarte greu si vrea sa vad daca pot”, sau chiar evitarea competitiilor.
Prea multa încredere se gaseste la jucatorii care au asteptari nerealiste în raport cu „fortele” proprii. De exemplu, o astfel de persoana poate gândi: „daca am putin noroc, maine pot sa-l bat si pe Federer”, chiar daca ea înca nu a câstigat nici un concurs de juniori, sau poate nici macar un meci. Încrederea exagerata poate duce la o participare slaba la antrenamente, atât ca volum, cât si ca intensitate, putina disponibilitate de a da 100% efort atunci când e cazul, apatie, sau concentrare fluctuanta.

Construirea încrederii optime

Am întâlnit mult mai des persoane cu prea putina încredere decat cu prea multa. Construirea încrederii este un proces de durata care vizeaza gândirea, simtirea si actiunile noastre. Nu sunt adeptul retetelor universalea de tipul „construieste-ti încrederea în 7 pasi” sau 7 zile, dar sunt binevenite câteva lucruri care ne vor ajuta sa ne întarim încrederea:

  • includerea printre obiectivele personale pe cel de consolidare a încrederii; unui optimism sanatos bazat pe o gândire constructiva. Prefer termenul constructiva în loc de gândire pozitiva (despre care am mai scris în doua numere anterioare ale revistei). O gândire constructiva se bazeaza pe valori si principii sanatoase care ne ajuta sa ne facem viata mai buna si sa ne îndeplinim obiectivele fara a face rau altor persoane si fara a deteriora natura.
  • o buna pregatire fizica;
  • programul competitional bine planificat, astfel încât raportul victorii/infrangeri sa nu fie sub 2/1.
  • capacitatea de a observa lucrurile „bune” pe care le facem, cel putin în egala masura cu observarea celor „rele”;
  • evocarea momentelor de reusita pe terenul de tenis, lasând sa ne cuprinda trairile de satisfactie si bucurie, gândind ca vom mai avea parte de asemenea reusite; putem folosi secventele video de la meciurile reusite;
  • dezvoltarea autonomiei; este bine sa avem pe cine ne baza, cum ar fi suportul parintilor si competenta antrenorilor si este si mai bine sa începem sa ne bazam pe propriile noastre competente si forte. Evident, grija celor din jur de a ne cultiva autonomia, treptat si cu masura, ne poate fi de mare ajutor. Antrenorul cu adevarat competent este cel care îsi transmite cunostintele cu masura, cultivand încrederea sportivului în propriile competente. Antrenorul profesionist are si competente în utilizarea cu masura a propriilor competente;
  • constientizarea a ceea ce facem, gândim si simtim;
  • asumarea responsabilitatii lucrurilor asupra carora avem controlul. De exemplu, putem sa ne plângem ca sare prost, sau putem sa ne miscam mai intens pe picioare si sa fim atenti pentru a actiona sau reactiona cât mai rapid;
  • experientele pozitive (un meci sau un antrenament bun, o lectie sau o discutie cu un antrenor reputat, un compliment) pot duce la o crestere imediata a încrederii, în timp ce experientele negative pot avea efectul contrar;
  • antrenamentul mental;
  • stabilirea unor obiective pentru fiecare antrenament;
  • disciplina auto-impusa;
  • acceptarea ideii ca nu putem progresa fara sa facem greseli. Antrenamentele cu cât mai putine greseli au scopul de a consolida nivelul de performanta pe care ne aflam deja, în timp ce, pentru a progresa, este nevoie sa ne depasim limitele de moment. Este posibil sa facem acest lucru fara sa gresim? La aceasta întrebare, majoritatea persoanelor au raspuns cu un NU foarte hotarat. Desi simplu în teorie, mai greu este cu punerea în practica, multe dintre persoane mentionate aratând un nivel foarte ridicat al frustrarii dupa greseli. Obiectivul „cât mai putine greseli” poate avea ca rezultat blocarea progresului.

Cineva crede în mine

Pentru a avea încredere în fortele noastre, ne face foarte bine sa stim ca sunt persoane care cred în noi, în capacitatea noastra de a reusi, dezvoltându-ne „fortele”, întarindu-ne „slabiciunile” si valorificându-ne eficient potentialul. Daca cineva crede în noi, începem sa gândim si sa simtim ca putem si sa actionam cu mai multa convingere, ajungând în final sa avem convingerea ca vom reusi. Simtim ca cineva crede în noi atunci când ne permite sa experimentam având rabdare sa învatam simtind, oferindu-ne sfaturi competente atât cât avem nevoie.
Daca noi suntem pe pozitia din care trebuie sa transmitem încredere, este bine sa stim ca daca spunem mai mult decât trebuie unei persoane ce sa faca sau cum sa faca, îi transmitem si mesajul subînteles „eu îti tot repet asta pentru ca tu nu esti în stare (înca) sa faci de unul singur”, mesaj care poate submina încrederea persoanei.
Pe terenul de tenis, am vazut antrenori care vorbesc foarte putin, exact atunci când trebuie, fiind însa foarte atenti la ceea ce se întâmpla. Astfel, prin atitudinea lor prezenta, atenta, ei transmit elevilor lor ca au încredere în fortele lor.
Pe de alta parte, am vazut si antrenori care vorbesc, mai mult decât ar trebui, uneori chiar fara a fi prezenti total pe teren. O astfel de atitudine poate încuraja o dependenta a sportivului de antrenor si de competentele lor.
Când e vorba de comunicare, este de dorit sa ne aducem aminte ca transmitem prin cuvinte doar 7%, 38% prin paraverbal (ce se aude: timbrul vocii, volumul, ritmul) si 55% prin limbajul corpului (atitudinea corporala si expresia fetei). Oare ce transmite un antrenor care spune ce trebuie sa spuna dar o face rezemat de gard si întors, vorbind lateral, fara a avea contact vizual cu sportivul?
Totodata, ce transmite atitudinea unor parinti care sunt prezenti la toate antrenamentele? Ca au încredere în copiii lor sau în antrenor? Sau ce transmite un parinte care ramâne lânga terenul de antrenament si citeste ziarul?

Metoda „ca-si-când”

„Ca-si-când” este o tehnica de modelare rational-emotiva si comportamentala (folosita si de adeptii programarii neuro-lingvistice). Primul lucru pe care-l vom face este sa evocam un moment în care am actionat cu încredere. Putem folosi pentru aceasta tehnica vizualizarii, adica într-un loc linistit sa ne recream mental momentul, „revazând” scenele cu cât mai multe detalii vizuale, auditive si kinestezice, lasând sa intram în contact cu ceea ce simteam si gândeam în acel moment.
Dupa ce am intrat în contact cu trairile momentului de referinta, ne comportam „ca si când” am avea la fel de multa încredere în fortele proprii ca în trecut, folosind aceeasi atitudine corporala si gândind la fel, ca si când am juca un rol.
În loc sa evocam un moment propriu, putem sa luam ca etalon al încrederii pe idolul nostru, jucatorul sau jucatoarea care consideram ca are tot atâta încredere cât vrem si noi sa capatam. Daca atitudinea corporala o putem vedea cu usurinta, putem sa ne facem o idee de ce gândeste si ce simte idolul nostru urmarindu-i interviurile.
Metoda „ca-si-când” poate da rezultate uimitoare si imediate pe termen scurt si merita experimentata.

Ce uzi, aia creste!

Altfel spus, pe ce ne concentram, aia se dezvolta. Decidem sa ne concentram pe greseli, vom avea parte de si mai multe greseli. Decidem sa fim nemultumiti de „defectele” noastre, vom încuraja întarirea acestora si vom observa din ce în ce mai multe, fiind nemultumiti de esecurile noastre. Cu cât vom fi mai critici, cu atât vom avea mai multe de criticat, iar încrederea în fortele proprii va avea de suferit.
Sau, poate ca vom decide sa ne concentram pe calitatile noastre pe care le vom cultiva si dezvolta bucurându-ne de reusitele obtinute si consolidându-ne încrederea în fortele proprii. Sarbatorind reusitele, cu atât mai multe vom avea de celebrat. Alegerea ne apartine, evident, dar înainte de a lua decizia, este bine sa ne amintim ca focalizarea pe reusitele ce au la baza calitatile noastre pe care le avem si le întarim duce la o viata cu mai multe satisfactii si bucurii, în timp ce concentrarea pe ceea ce ne lipseste duce la o viata plina de frustrari.


Acasa | Despre | Coaching | Performanta sportiva | Performanta profesionala | Resurse | Contact | Site Map


Back to content | Back to main menu