Coaching pentru Performanta si Armonie


Go to content

Main menu:


De la tehnica si tactica cu pregatire fizica spre mental

Resurse > Mental Coaching

De la tehnica si tactica cu pregatirea fizica spre mental

Vrem performanta, dar, de fapt, ce vrem?

Multi dintre noi dorim sa facem performanta sau vrem ca elevii sau copiii nostri sa o faca. Atunci când a venit momentul sa gasim raspunsuri clare si bine definite la anumite întrebari (ce este performanta; când şi cum stabilesc ca exista performanta; care sunt ingredientele necesare pentru performanta), nu ne-a fost usor. Au mai ramas si alte întrebari ce merita atentie: Cât timp este necesar pregatirii mentale? Cu ce frecventa? Cine? Când? Unde? În ce constapregătirea mentala?

N-am timp sa ascut fierastraul pentru ca tai

Acum o luna, o persoana care a facut deja performanta si continua sa progreseze spunea ca cel mai important lucru pentru ea pentru a evolua este latura mentala a pregatirii. Cât de importanta? 90%. Cât timp te pregatesti? Nu ma pregatesc deloc pentru ca nu am timp: am doua antrenamente pe zi urmate de pregatire fizica si am nevoie sa ma odihnesc si mai sunt si o serie de urgente de ordin medical.din acelasi registru sunt situatiile in care copiii de 10 ani au un program de peste 10 ore pe zi în care nu sunt incluse orele de joaca: scoala, tenis, lectii, limba engleza sau germana sau franceza, alte meditatii. Si sunt obositi, sau agitati, sau plictisiti, sau mai stiu eu ce.


Cât timp reprezinta jocul efectiv într-un meci de tenis?

Conform mai multor studii efectuate de-a lungul anilor, procentajul timpului jocului efectiv (atunci când mingea este în joc) dintr-un meci de tenis variaza între 20-30% pe zgura si 10-15% pe trenurile rapide (Intensity of tennis match play, J Fernandez, A Mendez-Villanueva, and B M Pluim, British Journal of Sports Medicine, 2006 May; 40(5): 387-391, link)

Ce înseamna acest lucru? Daca ne referim la un meci de tenis pe zgura, dintr-o ora de meci, timpul efectiv de joc este între 12 si 18 minute! Vi se pare putin? Puteti cronometra! Sa spunem ca nu este 30%, ci 50%. Sau, daca vreti, 60%. E ok?se întâmpla în timpul ramas, fie acesta 48, 42 sau 24 minute? Sunt momentele de pauza dintr doua puncte si cele de la schimb de teren sau sfârsit de set.
Cât de importante sunt acestea?



Starea interioara si nivelul de joc

Am pus mai multor jucatori si jucatoare de diferite niveluri de performanta urmatoarea întrebare: ât de mult este influentat nivelul de joc de starea interioara(care este definita de ceea ce simtim si ce gândim)? Cam 85% au raspus „foarte mult”, 10% „mult” si restul „destul de mult”. au fost de acord ca este normala prezenta fluctuatiilor de joc, adica pot juca azi mai bine si mâine mai putin bine, sau pot juca un set mai bine si altul mai putin bine, în termeni de nivel al jocului între un nivel maxim pe care îl pot accede momentan si unul minim.

Va propun urmatorul set de întrebari:

Cât de mult sunt antrenate momentele de pauza în pregatirea de zi cu zi? momentele de pauza de la antrenament cu cele de la meci? o persoana sa se antreneze în asa fel ca în cele 20, sau 25, sau 60, sau 90 de secunde încât sa-si autoregleze starea interioara astfel încât proboabilotatea de a evolua mai degraba la un nivel apropiat de cel maxim decât la un nivel apropiat de cel minim sa fie mai mare?

Resurse si tehnici

Principalele deprinderi mentale sunt urmatoarele: motivatia, încrederea, gestionarea emotiilor si concentrarea). Folosind un termen mai larg, cel de resurse, des folosit în Programarea Neuro-Lingvistica, putem adauga, calmul, curajul, entuziasmul, agresivitatea, hotârârea, siguranta si orice altceva considera o persoana ca este util pentru ea.

Oricine se poate antrena sa acceseze la nevoie orice resursa considera ca are nevoie. Cu totii facem acest lucru în fiecare zi. Totusi, asa cum multi sportivi aleg sa faca pregatire fizica specializata desi se pregatesc si fizic la antrenamentele de tenis, câti fac un antrenament mental specific? În ultima vreme, din ce în ce mai multi sportivi de top vorbesc despre cum se pregatesc mental cu persoane specializate în acest domeniu.

Tehnicile folosite în pregatirea mentala pot fi clasificate în doua mari categorii: cu efecte imediate si pe termen scurt si cu efect pe termen lung.

De exemplu, sa presupunem ca mi se face frica la 5-3 si 30-30 pe serviciul meu. În cele 25 de secunde pot aplica o tehnica de accesarerapida a curajului si/sau a altor resurse pe care eu le consider necesare în acel moment. Fiind antrenat, functioneaza.
Pe termen lung, dupa meci, pot cauta raspusuri la întrebarea „Care sunt motivele pentru care mi-a fost frica?”

Într-un sens larg, tehnicile cu efecte pe termen scurt actioneaza asupra simptomului, în timp ce cele pe termen lung lucreaza cu cauzele.

Si atunci
Are sens sa mai ascut fierastraul?
Probabil ca da, numai ca este necesar sa ma opresc câteva minute pe zi din taiat...

Acasa | Despre | Coaching | Performanta sportiva | Performanta profesionala | Resurse | Contact | Site Map


Back to content | Back to main menu