Coaching pentru Performanta si Armonie


Go to content

Main menu:


Contorul excelentei

Resurse > Mental Coaching

Contorul excelentei

Contorul excelentei se învârte pentru a marca cele 10.000 de ore necesare deschiderii portii care da în tarâmul excelentei. La fel ca un contor de apa calda, el se învârte mai încet sau mai repede în functie de volumul efortului depus si de temperatura experientei proprii care depinde de ingredientele descoperite de sportivi si care sunt mentionate în cele ce urmeaza.

Stagiul din 9-14 ianuarie 2012

La stagiu de pregatire de la Paltinis, pe lânga cele doua antrenamente de pregatire fizica pe zi, sportivii au participat si la câte doua ateliere de pregatire mentala (Mental Coaching). Fiecare sportiv a avut propriile obiective, asteptari, dorinte, cereri, temeri si nemultumiri pe care le-a stabilit le-a afisat la vedere în prima zi de pregatire, mutându-le pe parcursul stagiului în functie de îndeplinirea sau satisfacerea lor. În cazul temerilor confruntate, sportivii le-au mutat în ”Zona Curajului”.
Din punctul de vedere al atelierelor de mental coaching, am avut doua tematici:
talentul si accesarea starilor resursa pentru atingerea dispozitiei optime de antrenament sau de concurs. Prin termenul generic de resurse, noi ne referim la calm, încredere, concentrare, curaj, toleranta etc. Dar sa continuam cu talentul.

Ingredientele drumului spre excelenta

În articolul Mitul talentului, am lansat provocarea ipotezei conform careia
nu exista talent înnascut pentru activitatile complexe, printre care am inclus si tenisul, oferind un prim rezultat al cercetarilor specialistilor, cel cu violonistii.

Pentru a ajunge pe culmile maiestriei, atingând excelenta, specialistii (hai sa-i numim generic asa pe cei care si-au dedicat viata studiind fiinta umana) sunt de comun acord ca este nevoie de timp si l-au si calculat: 10.000 de ore de exercitiu, echivalentul a 10 ani cu câte 1.000 de ore pe an.
Dar este suficienta cantitatea? Sunt suficiente cele 10.000 de ore, sau mai este nevoie si de altceva? Ce se întâmpla cu doua sau mai multe persoane care se antreneaza acelasi numar de ore? Cum ne explicam diferenta între nivelurile de performanta ale persoanelor cu acelasi numar de ore de exercitiu?


Explicatiile simpliste bazate doar pe existenta sau absenta talentului sunt foarte confortabile. Altfel spus, ele reprezinta calea ce mai usoara pe care, în mod firesc, oamenii tind sa o aleaga. Performanta, progresul si dezvoltarea se produc, însa, pe calea „dificila”.
Asadar, ce le diferentiaza pe doua persoane care au acelasi numar de ore de exercitiu (antrenament), au început la aceeasi vârsta tenisul (pianul, sahul, fotbalul, gimnastica, matematica etc.) si s-au pregatiti în conditii asemanatoare? De ce una atinge excelenta, iar cealalta nu?

“Copiii minune ne uimesc pentru ca îi comparam nu cu ceilalti performeri care au exersat aceeasi perioada de timp, ci cu copiii de aceeasi vârsta care nu si-au dedicate acelasi timp din viata lor in acelasi mod”.
Imi amintesc de primele lectii de tenis: eram pe terenul de volei din Palatul Pionierilor, actualul Palat Cotroceni, când am fost remarcat ca fiind mai „talentat” decât ceilalti copii care, ca si mine, erau la primele lectii de tenis. Doar ca, inainte de a ajunge cu racheta în mâna, eu aveam deja multe ore de practica în fata blocului cu vestitele „tocatoare”, acele palete de lemn, jucând pe asfalt cu mingi tocite (le preferam mai ales pe cele care ajunsesera la cauciuc, fiind mai usoare) dupa ce priveam la televizor meciurile lui Nastase si Tiriac.
În final, sportivii de la Paltinis ne transmit un ultim mesaj:
Talent is Overrated!
Oare cum se învârte contorul excelentei atunci când antrenamentele sunt impuse, fara dorinta si decizie proprie, fara dificultate, intensitate, placere si entuziasm? Cât de mult pot sa progresez în ceea ce fac daca mintea sau atentia este în alta parte? Ce poate face antrenorul în acest sens? Ce pot face parintii?


Sportivii care au participat la stagiul de pregatire de la Paltinis au primit fragmente pe care noi le-am considerat relevante din cartea lui Matthew Syed, fost jucator de mare performanta la tenis de masa, acum ziarist si comentator, BOUNCE – Mozart, Federer, Picasso, Beckham, and the Science of Success, publicata în 2010, una dintre cele mai recente carti care trateaza problematica excelentei si talentului. În final, ei au sintetizat în plansa alaturata ingredientele drumului spre marea performanta: 10.000 de ore de efort cu sens, ca urmare a deciziei proprii si a propriei dorinte (care este altceva decât pretentie sau pofta), cu o atitudine potrivita fata de reusita si esec si cu dezvoltarea calitatilor ca ambitie, vointa seriozitate si dedicatie (perseverenta, angajament). Pe acest drum parcurs ca urmare a deciziei proprii, încrederea poate fi construita, iar inovatia nu numai ca este posibila, ba chiar necesara. Cei care au atins maiestria au venit întotdeauna cu ceva nou în domeniul lor.
Pentru a-ti valorifica talentul”, concluzioneaza ei, „este necesar sa fii constient de importanta cuvintelor cheie de mai sus” si îl citeaza pe Matthew Syed: „Child prodigies amaze us because we compare them not with other performers who have practiced for the same length of time, but with children of the same age who have not dedicated their lives in the same way.

Acasa | Despre | Coaching | Performanta sportiva | Performanta profesionala | Resurse | Contact | Site Map


Back to content | Back to main menu