Coaching pentru Performanta si Armonie


Go to content

Main menu:


Ce este Coaching-ul

Coaching

Stejar

Ce este Coaching-ul

Daca un sportiv de performanta are nevoie de un antrenor personal care îl acompaniaza pentru obtinerea performantelor din ce in ce mai bune, daca un manager are nevoie de un coach pentru a deveni mai performant, de ce o persoana nu ar beneficia de un coach personal pentru a descoperi noi provocari în plan profesional sau personal si pentru a trai o viata mai împlinita?

Coaching-ul poate fi definit ca un mod de asistare a dezvoltarii personale. Federatia Internationala de Coaching (ICF) defineste coaching-ul drept un “parteneriat care accelereaza ritmul de invatare al clientului, performanta si progresul acestuia pe plan personal si profesional”. European Coaching Institute (ECI) - un proces care “il ajuta pe client sa renunte la ceea ce este acum pentru a deveni ceea ce isi doreste sa devina”.

Coaching-ul este un parteneriat pentru performanta. Coach-ul invita clientul la un proces de explorare si descoperire personala, de stabilire a scopurilor si de construirea unui plan de actiune, oferind un feedback adecvat pentru obtinerea unor rezultate extraordinare. Chiar daca, de multe ori, solicitarea clientului este legata de o solutionare rapida, vizând un aspect singular al existente, cum ar fi comunicarea, relationarea, comportamentul, coaching-ul este un demers holistic, având în prim plan globalitatea fiintei.
Coaching-ul înglobeaza principii, metode, teorii si tehnici de succes preluate din psihologie (mai ales din psihologia pozitiva), filozofie, pedagogie, învatarea adultilor, management, dezvoltare personala si sportul de performanta. Scopul principal al coaching-ului este definirea si realizarea unor obiective în unul dintre planuri (profesional, personal, cuplu, familie, afectiv, spiritual) în armonie cu viata in integralitatea ei.
Coaching-ul este o interventie care are ca obiectiv fundamental realizarea încrederii în fortele proprii a clientului, indiferent de continutul sarcinii sau al problemei. Coach-ul se concentreaza pe valorificarea potentialului clientului, facilitând identificarea înzestrarilor si calitatilor ce constituie pilonii de baza ai construirii unei vieti împlinite.
Coaching-ul nu este pur si simplu o tehnica ce poate fi mânuita si aplicata rigid în anumite situatii, ci o maniera de a trata oamenii, o modalitate de a gândi si o maniera de a fi. Coach-ul nu face coaching, ci este coach.
Coach-ul este în acelasi timp pentru client un cel mai bun prieten, avocat, un mentor si un antrenor personal care ofera feedback, sprijina si incurajeaza, care pune intrebari mentru a ne ajuta sa vedem ceea ce nu vedem si sa ne dezvoltam.
În coaching se merge pe ideea ca obstacolele interioare sunt mai puternice decât cele exterioare. Pentru a scoate la iveala ce e mai bun în noi, este nevoie sa avem încredere ca înauntrul nostru se afla tot ceea ce este mai bun. Vom realiza lucruri extraordinare atunci când vom fi pusi în situatia potrivita, iar rolul coaching-ului este de a facilita aceasta situatie.
Esenta coaching-ului de calitate sta în consolidarea
constientizarii si a responsabilitatii. Suntem capabili sa controlam doar lucrurile de care suntem constienti, fiind controlati de lucrurile de care nu suntem constienti. Constientizarea ne confera controlul asupra realitatii.



Asadar, principalele pietre de hotar ale coaching-ului sunt constientizarea, asumarea responsabilitatii si construirea încrederii în fortele proprii. Încrederea poate fi obtinuta numai prin renuntarea la dorinta de a-i controla pe ceilalti sau de a le mentine încrederea în abilitatile noastre superioare. Încrederea poate fi construita numai prin renuntarea la „a-i învata”, adica prin instruirea tipica învatamântului formal sau a stilului frecvent întâlnit printre antrenorii sportivi, ci prin facilitarea învatarii. Un coach nu-l învata pe clientul sau, ci îi creeaza ambianta potrivita pentru ca acesta sa învete, ajutându-l totodata sa înteleaga ca reusitele pe calea autodepasirii i se datoreaza lui, nu coach-ului, fapt indispensabil construirii încrederii în fortele proprii.
Un coach este cel mult egalul clientului sau deoarece potentialul este la client. Acesta din urma are nevoie sa simta încrederea pe care alti oameni i-o acorda, sa simta ca sunt crezuti, acceptati, încurajati si sustinuti pentru a face propriile alegeri si a lua propriile decizii. Coach-ul nu ia de sus, nu acuza, nu cearta, nu reproseaza, nu ameninta, nu impune sau convinge, ci faciliteaza asumarea responsabilitatii luarii propriilor decizii.
În sport, constientizarea este calea cea mai sigura pentru sporirea eficientei. Un profesor, un instructor, sau un antrenor este tentat sa le arate si sa le spuna altora sa faca un lucru asa cum el însusi a fost învatat sa-1 faca sau „cum scrie la carte” ca ar trebui sa fie facut. Elevul, studentul, sau sportivul devine dependent de „maestru”, fapt care amplifica ego-ul expertului si iluzia sa de putere.
Constientizarea sporeste eficienta corporala, ducând la o tehnica îmbunatatita. Tehnica si, mai ales, maiestria vin mai degraba din interior înspre exterior si nu invers. O performanta optima se bazeaza mai degraba pe acea tehnica aflata în armonie cu persoana, fiind rezultatul experientei si alegerilor personale care nu exclud recomandarile expertilor. O tehnica impusa din exterior, chiar daca este „perfecta”, „ca la carte” nu duce la valorificarea potentialului decât daca persoana are libertatea de a constientiza si de a alege.
Alternativa cresterii gradului de constientizare prin coaching scoate în prim-plan atributele unice ale corpului si mintii fiecarei persoane, consolidând încrederea în fortele proprii si responsabilitatea.
Coach-ul nu este necesar sa fie un expert în domeniul in care acompaniaza deoarece el rareori da sfaturi. El poate fi, totusi, un expert, caz în care activitatea sa poate fi mai dificila din cauza tentatiei de a oferi solutii, adica de a consilia. Din punctul meu de vedere, a avea expertiza în domeniul de activitate poate fi un avantaj daca folosirea competentelor este utilizata pentru a crea acele situatii favorabile învatarii. Consider ca este nevoie de un minimum de expertiza în domeniul în care coach-ul activeaza si, mai ales, este nevoie de o experienta de viata. Este mai putin probabil ca un coach sa fie eficient la 20, 25, sau chiar 30 de ani, situatii în care coaching-ul risca sa fie mai degraba aplicarea mecanica a unor tehnici decât un coaching autentic. În acest caz, coachingul se face, nu este.

Coach-ul nu face coaching, ci este coach.



Coaching-ul se concentreaza asupra posibilitatilor, nu asupra greselilor, eliber
and potentialul persoanelor pentru a maximiza propria lor performanta, ajutandu-i pe oameni sa invete ei insisi mai degraba decat fie invatati. Cand privim o ghinda, ne putem gandi la potentialul ei de a deveni stejar. In loc sa-i remarcam „defectele” si s-o criticam, putem sa-i asiguram hrana si lumina necesara pentru a creste.

Cand privim o ghinda, ne putem gandi la potentialul ei de a deveni stejar

Acasa | Despre | Coaching | Performanta sportiva | Performanta profesionala | Resurse | Contact | Site Map


Back to content | Back to main menu