Coaching pentru Performanta si Armonie


Go to content

Main menu:


Cand antrenamentul strica

Resurse > Invatarea Deplina

Când antrenamentul strica

Învatarea mecanica duce la mediocritate” Ellen J. Langer

Practice Makes You (IM)Perfect

Unul dintre cele mai îndragite convingeri printre antrenori, educatori si profesori este umatorul: „Pentru a învata o deprindere trebuie sa o repeti pâna când o poti face fara sa te mai gândesti”. Fie ca este vorba de tenis, baseball, condusul masinii sau orice altceva, sfaturile suna cam la fel: trebuie sa exersezi „elementele de baza” pâna când le faci cu ochii închisi.
O fi bine asa? Si daca este bine, pentru cine este bine, pentru cel care învata, sau pentru cel care preda? Pentru cei care predau, pare sa fie mai comod de a preda folosind o singura metoda pentru toti cei care învata. Dar, oare, este cu adevarat mai comod? Facând acelasi lucru zi-de-zi, apare oare pericolul „plictiselii”?
Este posibil ca, învatând mecanic si repetând prea mult acelasi lucru, sa-mi limitez creativitatea pe termen lung, chiar daca pe termen scurt mi se pare ca progresez mai rapid?
Repetând mecanic (sau învatând „ca papagalul” cum spunem când e vorba de scoala) cu ce ne alegem? Ne alegem cu o deprindere pe care o executam „cu ochii închisi” într-un mod eficient
în contextul în care am învatat-o! Ce ma fac atunci când contextul se schimba?
Gasiti vreo legatura între raspunsurile pe care vi le-ati dat la întrebarile de mai sus si faptul ca unele persoane care au rezultate foarte bune în primi ani nu reusesc sa „confirme” mai târziu? Poate pentru ca au supra-învatat ceva si au ramas prizonierii acelor „elemente de baza”? Este posibil ca sa ne limitam pe noi însine daca ajungem sa facem ceea ce facem într-un mod mecanic? Are sens sa ne limitam la ceea ce cunoastem la un anumit moment, înainte de a experimenta în contexte diferite?
Daca ne uitam la expertii din orice domeniu, vom remarca faptul ca ei, cei care au atins excelenta, au facut-o în mare masura modificând, inovând si ajustând „elementele de baza”, contribuind atât la progresul personal cât si la evolutia disciplinei respective. Ne putem uita cu mare atentie la fiecare dintre marii jucatori de tenis, de exemplu, pentru a observa acest lucru, sau ne putem uita la marii muzicieni sau la oamenii de stiinta geniali.





Pianistii

Paul Whitmore, Douglas DeMay si Ellen Langer au facut un studiu foarte interesant pe care l-am preluat din cartea lui Ellen Langer, The Power of Mindful Learning si pe care îl voi relata pe scurt în cele ce urmeaza.
Mai multe persoane au fost invitate sa ia parte la un curs gratuit de pian. Au fost constituite doua grupuri prin tragere la sorti si ambele grupuri au beneficiat de acelasi tip de pregatire ca volum si calitate. Singura diferenta a constat în faptul ca persoanele din primul grup au primit urmatoarele instructiuni suplimentare:
Ne-ar placea sa exersati fara sa va bazati pe o memorare mecanica. Cautati sa descoperiti lucruri noi despre pianul la care exersati. Cautati sa va schimbati stilul dupa câteva minute, evitând sa ramâneti blocati într-un singur tipar. În timp ce exersati, fiti atenti la ce emotii si senzatii simtiti si la ce gânditi si cautati sa le exprimati prin variatii subtile, oricât de mici ar fi acestea.” Aceste cuvinte li s-au spus de fiecare data la începutul lectiei si la mijlocul acesteia.
La sfârsitul cursului, cursantii au fost înregistrati si evaluati de doi experti. În plus, cursantii au fost întrebati în ce masura le-a placut cursul. Rezultatul a fost urmatorul: cursantii din primul grup, cel care au primit indicatiile suplimentare mentionate mai sus, au fost evaluati ca fiind mai competenti si mai creativi, simtind în acelasi timp mai multa placere pe durata cursului.
Cum vi se pare?
Începând de saptamâna urmatoare, vom continua sa aducem în prim plan întrebari pe care le consideram relevante cu privire la învatare. Asa cum am mentionat în Propuneri pentru 2012, una preocuparile noastre din acest an sunt legate de transmiterea informatiilor si antrenarea în ceea ce vom numi de aici încolo „Învatarea Deplina”.

Acasa | Despre | Coaching | Performanta sportiva | Performanta profesionala | Resurse | Contact | Site Map


Sub-Menu:


Back to content | Back to main menu