Coaching pentru Performanta si Armonie


Go to content

Main menu:


Antrenorul si antrenamentul

Resurse > Carti > Invingatorul din tine

Antrenorul si antrenamentul

Am spicuit mai jos câteva cuvinte care mi-au placut din cartea "Descopera învingatorul din tine" de François Ducasse si Makis Chamalidis despre antrenori si antrenamente extrase.
"A-ti iubi elevii este fara îndoiala mult mai important decât a avea nenumarate diplome"
"Talentul exista în privirea maestrului."
"Cu cât antrenorul este mai bun, cu atât vorbeste mai putin."
"A putea sa taci atunci când "stii tot" necesita o întelepciune uimitoare si un caracter iesit din comun."

"Principiul antrenamentului este acela de a ne juca cu limitele si de a provoca dificultati care ne vor stimula aptitudinile - precum obstacolele plasate pe traseul unui cal. Daca dificultatile nu apar în mod natural, atunci trebuie sa le inventam, sa le punem în scena. Orice antrenament bun trebuie sa cuprinda un ansamblu de surprize neplacute. Fiecare zi sa aiba dificultatea sa, obstacolul sau."
"În mod evident, punerea în scena a efortului trebuie sa fie perfect calculata. Un îndrumator sever trebuie sa fie mult mai precis decât ceilalti. A pretinde tot ceea ce este mai bun reprezinta o meserie în sine, care nu are nimic de-a face cu cea de antrenor sportiv. Un astfel de antrenor nu are dreptul sa greseasca, ca si cum ar merge tot timpul pe o coarda întinsa. Daca cere prea mult poate provoca ruperea corzii, daca cere prea des îsi poate pierde credibilitatea. Pentru a justifica partile dificile, a le face sa fie acceptate, este esential sa propuna si secvente mult mai usoare si sa stie, de asemenea, sa-si plaseze elevii în situatii de reusita. Accentul pe simpla repetare a actiunilor sau miscarilor de baza este de asemenea avantajos."
"Miza pentru un îndrumator consta mai putin în dominare decât în seductie. A-si face elevii sa viseze, a-i respecta, a-i lua în serios, a avea facultatea de a se bucura de progresele lor, a le acorda încredere reprezinta calitati pedagogice de care nu prea se vorbeste, cu toate ca relatia afectiva este primordiala pentru obtinerea rezultatelor. A-ti iubi elevii este fara îndoiala mult mai important decât a avea nenumarate diplome."
"Antrenorii amatori sunt câteodata cei mai buni, deoarece acestia se bucura cel mai usor de progresele elevului si recompenseaza bine efortul. Aceasta explica în parte succesul unor numerosi parinti-antrenori (îndeosebi în tenis) care nu aveau nici o experienta de antrenor si, cei mai multi dintre ei, nu aveau nici o cunostinta în domeniu înainte de a-si vedea fiica în top (Monica Seles, surorile Williams, Mary Pierce etc)."

"În schimb, o prea mare exigenta din partea unui specialist blazat si niciodata satisfacut poate degrada relatia si reteza aripile. Putini antrenori sunt constienti de efectul devastator al criticilor lor si de faptul ca un conflict latent cu sportivul se va regla în cadrul competitiei. Ce va face un discipol maltratat de catre maestrul sau, a carui încredere este ridiculizata, coplesit de umilinta si furie? Daca nu stie sa-si formuleze sentimentele, va pierde, pentru a-si pedepsi antrenorul: "Pierd pentru a-i arata antrenorului meu ca m-a ranit si ca este un antrenor rau (gândire inconstienta).""
"Nu exista discipoli dificili, ci doar cupluri maestru-discipol dificile. Unii maestri dispun de facultatea de a vedea mai degraba calitatile decât defectele, îsi vad discipolii ca fiind dotati, iar acestia devin astfel în cele din urma. Talentul exista în privirea maestrului. Legatura dintre suferinta si placere este clar stabilita acum. A suferi fara a primi în schimb, fara motivatie, a munci doar pentru ca asa trebuie si nu din placere nu poate duce prea departe. "Cu vointa, miscam pietrele; cu motivatia mutam muntii.""
"Cât despre antrenor, cu cât gândirea sa va fi mai complexa, cu atât mai departe va ajunge în cunoasterea meseriei sale, a individului si a numeroaselor calitati puse în joc, si cu atât mai mult va sti sa ajunga la esential si sa fie mai simplu. Cu cât stim mai mult despre un subiect, cu atât mai mult suntem capabili sa spunem mai putine despre el. Cu cât antrenorul este mai bun, cu atât vorbeste mai putin."

"O structura prea bine organizata, "prea perfecta", poate deci sa aiba si efecte nedorite. Este dificil sa conservi curiozitatea si gustul pentru cercetare atunci când totul este prevazut si când nu trebuie decât sa imiti pentru a-ti mentine locul. Astfel, un grup de antrenament (sau o scoala) ar putea propune din timp în timp sedinte "dezorganizate", în care elevii sa decida ceea ce este bine pentru ei, sau sa fie lasati liberi sa aleaga ceea ce vor sa faca si cum. Acest lucru ar avea meritul de a retrimite fiecare individ la propria dorinta, la responsabilitatile sale, de a-i reaminti ca el nu este grupul, ca acesta nu poate sa faca totul pentru el."

Acasa | Despre | Coaching | Performanta sportiva | Performanta profesionala | Resurse | Contact | Site Map


Back to content | Back to main menu